Essentielt Institut
Karen Aaes
Skt Pauls Kirkeplads 9 B
8000 Aarhus C

4. ÅR: PAR, FAMILIER OG ANDRE FLOKKE
 


I løbet af de første tre år har vi overvejende fokus på det enkelte menneske og dets indre oplevelser af sig selv og andre. På 4. år går vi ind i den spændende og helt anderledes dynamik, der udspiller sig mellem den enkelte og de særlige flokke, vi hver især indgår i. Også her spiller den indbyggede urbiologi en helt afgørende rolle.

På det nære familie-plan kan en flok være vores parforhold, familie, søskende, storfamilie, svigerfamilie, ex-partner(e), dele-børn, nye partnere og sammenbragte børn. På det urbiologiske plan er en flok vores egen familie, først og fremmest det afkom, vi har sat i verden, og som vi vil gå igennem ild og vand for. På det biologiske plan er vi her for at skabe det bedst mulige afkom og sørge for, at vi selv, vores børn og vores art overlever bedst muligt. Uanset hvor megen kultur, fornuft og ideologi, der kommer oven på urbiologien, er det altid i bund og grund den, der har den vigtigste rolle.
Uden for familieplanet kan vores flokke være venner, bekendte, naboer, kolleger eller fritidsaktivitets-bekendte. I vores tid og kultur kan vi skifte alt andet end vores afkom ud. Vi kan skifte arbejde, partnere, venner og klub-kammerater ud, og vi kan endda droppe kontakten til vores storfamilier.

Der er en markant forskel på, hvad der kommer i spil i forhold til vores afkom, i forhold til vores partner(e) og i forhold til alle andre slags flokke. Når det drejer sig om vores børn sætter urbiologien ind med al sin kraft og temaer og deres løsninger er helt andre. I forholdet til vores partnere og alle andre er det en helt anden dynamik, der foregår, helt andre temaer, mønstre og dramaer, herunder tolkninger og projektioner, der kommer i spil.

På 4. år får dyb forståelse af din egen rolle i dine forskellige flokke og lærer, hvordan du overskuer dine flokke ikke bare fra hver enkelts sko, men også set udefra. Vi arbejder også med, hvordan vi kan arbejde med dynamikken i en flok eller en gruppe, og hvordan vi selv kan bidrage til at løfte vores egne flokke.